Kursy pływania dla dzieci i dorosłych w Rybniku, Tychach i Katowicach – szkolenie pod okiem doświadczonych instruktorów Duda Sport
baby lying on fabric cloth
29 września 2025

Zajęcia w wodzie dla niemowląt – nauka, profilaktyka i rozwój w świetle badań naukowych

Środowisko wodne jest dla niemowlęcia naturalne – przez dziewięć miesięcy życia płodowego rozwija się ono w płynie owodniowym. Kontakt z wodą w pierwszym roku życia daje dziecku poczucie bezpieczeństwa, a jednocześnie stymuluje jego rozwój psychomotoryczny. W ostatnich latach ukazało się wiele badań naukowych potwierdzających, że regularne zajęcia wodne w pierwszych miesiącach życia mogą wspierać zdrowie i rozwój dziecka, a także stanowić formę profilaktyki.
 
A o to korzyści z perspektywy nauki i medycyny:
1. Rozwój układu nerwowego
Woda dostarcza wielozmysłowych bodźców – hydrostatycznych, termicznych, dotykowych i proprioceptywnych. Badania Sigmundssona i Hopkinsa (2010) wykazały, że dzieci uczestniczące w zajęciach pływania w okresie niemowlęcym w wieku czterech lat wykazują lepszą równowagę i zdolności motoryczne w porównaniu do rówieśników (PubMed). Wynika to m.in. z szybszej integracji odruchów pierwotnych oraz wsparcia procesów neuroplastyczności.
 
2. Wsparcie układu oddechowego i krążeniowego
Ćwiczenia wodne wzmacniają mięśnie oddechowe – klatka piersiowa dziecka pracuje przeciwko oporowi hydrostatycznemu. W efekcie poprawia się pojemność płuc i wydolność oddechowa. Potwierdzają to m.in. obserwacje Jürimäe i in. (2005), którzy wykazali, że dzieci regularnie uczestniczące w zajęciach wodnych wykazują lepszą tolerancję wysiłku fizycznego w kolejnych latach życia (J Sports Med Phys Fitness).
 
3. Układ mięśniowo-szkieletowy
Środowisko wodne umożliwia ruchy niemożliwe na lądzie, dzięki odciążeniu stawów i kręgosłupa. Zajęcia wodne działają jak naturalna kinezyterapia, wspomagając harmonizację napięcia mięśniowego. Campos i in. (2010) podkreślają, że ćwiczenia w wodzie sprzyjają zarówno redukcji hipertoniczności, jak i aktywizacji dzieci z hipotonią mięśniową (Clinics).
 
4. Integracja sensoryczna i rozwój emocjonalny
Podczas zajęć niemowlę doświadcza zmiennych bodźców, co wspiera proces integracji sensorycznej. Jednocześnie kontakt skóra do skóry z rodzicem w wodzie zwiększa wydzielanie oksytocyny – hormonu odpowiedzialnego za budowanie więzi i obniżenie poziomu stresu. Badania Fernandesa i in. (2018) dowodzą, że dzieci uczestniczące w programach wodnych są bardziej pewne siebie, łatwiej adaptują się do nowych sytuacji i szybciej rozwijają kompetencje społeczne (Infant Behavior and Development).
 
5. Wyniki badań klinicznych
W polskim badaniu Jakubowicz i Ogonowskiej-Śłodownik (2024) wykazano, że dzieci w wieku 3–12 miesięcy, które regularnie uczestniczyły w zajęciach wodnych, osiągały istotnie lepsze wyniki w skali Alberta Infant Motor Scale (AIMS), oceniającej rozwój motoryczny, niż grupa kontrolna (MDPI).
 
Podobne wnioski płyną z systematycznego przeglądu badań przeprowadzonego przez Santosa i in. (2023), gdzie autorzy podsumowali wyniki 18 badań naukowych dotyczących dzieci w wieku 0–36 miesięcy. Analiza wykazała, że formalne aktywności wodne są bezpieczne i wspierają rozwój motoryczny oraz poznawczy niemowląt, choć potrzebne są dalsze prace z jeszcze bardziej rygorystyczną metodologią (MDPI).
 
Polskie Towarzystwo Pediatryczne oraz Amerykańska Akademia Pediatrii zaznaczają, że zajęcia w wodzie mogą być prowadzone bezpiecznie już od około 3. miesiąca życia, pod warunkiem że dziecko jest zdrowe i nie ma przeciwwskazań medycznych.
Istotne jest:
odpowiednia temperatura wody,
małe grupy,
obecność rodzica w wodzie,
prowadzenie zajęć przez instruktorów posiadających kwalifikacje w zakresie pływania niemowląt i podstaw fizjoterapii.
 
Co istotne – badania pokazują, że udział w zajęciach pływackich może zmniejszyć ryzyko utonięcia u dzieci w wieku 1–4 lat nawet o 88% (Brenner et al., Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 2009)
 
Dlaczego warto wybrać nasze zajęcia?
 
Indywidualne podejście – każde dziecko rozwija się w swoim tempie, a program dostosowujemy do jego możliwości.
 
Oparcie na nauce – ćwiczenia są zaplanowane w oparciu o aktualne badania i rekomendacje specjalistów pediatrii oraz fizjoterapii.
 
Bezpieczeństwo i komfort – zajęcia odbywają się w ciepłej wodzie, w higienicznych warunkach, w małych grupach.
 
Budowanie więzi – każde spotkanie to nie tylko aktywność ruchowa, ale także wyjątkowy czas bliskości rodzica i dziecka.
 
Zajęcia w wodzie dla niemowląt nie są jedynie modnym trendem – to metoda wspierania rozwoju dziecka potwierdzona badaniami naukowymi. Wpływają one korzystnie na układ nerwowy, mięśniowo-szkieletowy, oddechowy oraz wspierają rozwój emocjonalny i społeczny. To inwestycja w zdrowie, odporność i pewność siebie dziecka, która będzie procentować przez całe życie.

Nasza szkoła pływania oferuje indywidualne podejście do nauki, dzięki czemu każdy, niezależnie od wieku, może szybko osiągnąć postępy. Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej i zarezerwować miejsca dla siebie i swoich pociech!

Kursy pływania dla dzieci, dorosłych i niemowląt w Tychach, Katowicach, Rybniku – nauka pływania i Aqua Terapia z Duda Sport

Firma

Info

aniaduda0511@tlen.pl

792 666 159
660 465 531

Pod Lasem 90,
44-210, Rybnik